رسالت دهیاران در اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها

یارانه یکی از ابزارهای مهم حمایتی دولت ها است که برای حمایت از مصرف کنندگان وصادرکنندگان پرداخت میشود در یک تعریف کلی یارانه  هرگونه پرداخت انتقالی را گویند که به منظور حمایت از اقشار کم درآمد وبهبود توزیع درامد از محل خزانه دولت وهر آنچه که میتواند به خزانه دولت واریز گردد به صورت نقدی ویا غیر نقدی به خانوارها وتولید کنندگان کالا وخدمات تعلق میگیرد در این راستا در دهه های گذشته به منظور جلوگیری از نوساناات قیمتها یارانه ها به صورت غیر مستقیم پرداخت می شد اما ارزیابی سیاست پرداخت غیر نقدی یارنه ها نشان میدهد که این روش نهایتاً منجر به بهره مندی ناعادلانه گروههای درآمدی از یارانه ها تشدید مصرف بی رویه افزایش واردات قاچاق کالاهای یارانه ای اتلاف منابع وبه طور کلی مختل کردن الگوی مصرف تولید وسرمایه گذاری درکشور می شد علی رغم صرف سالیانه هزاران میلیارد ریال از بودجه کشور اهداف مورد نظر تحقق نمی یافت یکی از مصادیق عمده این امر مصرف سوخت درکشور بود چرا که طبق آمار 20درصد افراد ثروتمند جامعه ،بیش از 50درصد یارانه های سوختی را مصرف می کردند. از این رو دولت خدمتگزار نهم با شناسایی نقاط ضعف نظام قدیم پرداخت یارانه ها وبررسی تجارب سایر کشورها، با صرف هزاران ساعت کار کارشناسی درصدد اصلاح نظام پرداخت یارانه ها برآمد.

بررسی تجربه ی سایر کحشورها به خصوص کشورهای توسعه یافته نشان داد که هدفمند سازی یارانه ها به روش پرداخت نقدی بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است. به طوری که براساس تخمین سازمان جهانی کار در سال 2000، دربیش از 80درصد جمعیت کشورهای صنعتی، 10درصد جمعیت کشورهای آمریکای لاتین وبالاخره 50 تا80درصد جمعیت کشورهای اروپای شرقی،شکل خاصی از یارانه نقدی پرداخت شده است .

نتیجه بررسی های کارشناسی نهایتاً منجر به تهیه ی لایحه ی هدفمند سازی یارانه ها وتصویب آن توسط مجلس شورای اسلامی در تاریخ هشتم دی ماه سال 1388 شد.

در این قانون روش پرداخت یارانه به سرپرستان خانوارها از روش غیر مستقیم به روش نقدی اصلاح شد. به اعتقاد کارشناسان، اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها می تواند منشأ برکات ومنافع بی شماری برای ملت بزرگ ایران باشد که از آن جمله می توان به موراد زیر اشاره کرد:

1- افزایش کارایی نظام اقتصادی از طریق آزاد سازی قیمت

2- کاهش فساد، رانت واتلاف منابع ناشی از یارانه های غیر هدفمند.

3- اصلاح ساختار درآمدی بنگاه های تولید انرژی وتغییر نظام توجیه فنی – اقتصادی طرح های تولید انرزی.

4- افزایش احتمال اقتصادی شدن پروژه های تأمین انرژی از منابع تجدیدپذیر

5- اصلاح ساختار تولید در راستای به کارگیری فن آوری با شدن انرژی پایین

6- مصرف بهینه انرژی وکاهش قاچاق

7- کاهش مخارج عمومی ورفع عدم تعادل های بودجه ای.

8- کاهش شکاف مصرف انرزی بین گروه های درامدی.

9- بهبود شاخص های زیست محیطی به دلیل صرفه جویی در انرزی های فسیلی.

10- بهبود شفافیت مالی دولت وشرکت های دولتی.

11- توزیع عادلانه یارانه ها.

اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها در راستای جامه ی عمل پوشاندن به بیانات مقام معغظم رهبری مبنی بر پرهیز از اسراف وداشتن انضباط مالی وصرفه جویی به صورت گسترده، دراولویت های کاری دولت نهم ودهم قرار گرفت ونهایتاً این قانون در تاریخ 28 آذر 1389 با دستور ریاست محترم جمهور عملاً وارد فاز اجرایی شد. مقام معظم رهبری با بیان مطلب << همکاری قوای سه گانه در اجرای این طرح را مورد تأکید قراردادند . لذا وظیفه ی قانونی وشرعی همه ی دستگاههای اجرایی ونیز آحاد مردم پشتیبانی وهمکاری در اجرای این قانون می باشد.

در این راستا دهیاران به عنوان بازوی اجرایی شوراهای اسلامی ومدیران روستا ها یم توانند نقشس بسایر مهمی در اجرای موفق این قانون ایفا نمایند. در انجام کارآمد واثر بخش وظایف عمرانی وخدماتی، دهیاران باید همکاری نزدیک با مدیران مسئولان وسایر دستگاههای وظیفه مند داشته واطلاع رسانی به روستاییان عزیز را مورد توجه قراردهند.

امیدواریم به حول قوه الهی وبا همارهی تمامی دستگاههای اجرایی وهم چنین با مشارکت مردم عزیزمان، درتداوم راهی که دولت خدمتگزار به منظور ایجاد تحول اقتصادی کشور در آن گام نهاده ومصمم است تا به اصلاح نظام پرداخت یارانه ها مبادرت ورزد، موفق بوده وبا عبور از این فراز مهم تاریخی، نوید بخش آینده ای روشن برای فرزندان ونسل های بعدی این مرز وبوم باشیم

نوشته شده در تاریخ شنبه 14 اسفند 1389    | توسط: یوسف دیندار    |    |
نظرات()